Suriname Zaterdag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van VechtdalCollegeSuriname - WaarBenJij.nu Suriname Zaterdag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van VechtdalCollegeSuriname - WaarBenJij.nu

Suriname Zaterdag

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg

24 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

We vertrekken 's morgens om 6 uur uit Hardenberg.
De vader van Annemiek is onze chauffeur. Geweldig!
De reis naar Schiphol verloopt vlot en rond de klok van acht uur staan we in de vertrekhal.
Met een foto in de Suriname groeps app laten we weten dat we er zijn.
Direct krijgen we van Bob een reactie. 
08:30 uur vrijwel iedereen is er.
De opdracht van Bob is, dat we de koffers maar eens moesten gaan inchecken en dan naar vertrekhal 3 voor het visum.
Help!!! Er zit helemaal geen juffrouw meer achter een balie. Je moet het allemaal zelf doen.
Even niet blokkeren, de juiste papieren pakken (boardingpass) en na goedkeuring van 'het apparaat' nemen we voorlopig afscheid van onze koffers.
In vertrekhal 3 vinden we de groep weer terug. Er staat al een hele rij dus achteraan aansluiten maar. Na wat gedoe en wat onderhandelingen van Bob krijgen we het visum. Op naar de volgende uitdaging de handbagage controle en de rest. De broekriem moet af, vest uit, alles uit de broekzakken, iPad uit de tas, al met al heb ik wel twee bakken nodig. Daar gaan de spullen door de scanner. Zelf mag ik in een soort douche cabine staan, met de handen omhoog. 'Stil staan meneer, anders krijgt u strafpunten'. Dat wil ik niet, een balk schiet om mij heen en ik mag eruit. 'U bent goedgekeurd', krijg ik te horen en inderdaad staat er een groen vinkje achter mijn scan. Ik verzamel al mijn spullen weer, kleed me netjes aan en ga in de rij staan voor de douane. Alweer zelfbediening! Ik schuif mijn paspoort in een blauwverlichte gleuf en wacht af. Een witte bak licht schiet aan en mijn gezicht wordt vergeleken met de foto op mijn paspoort. Ook dat gaat gelukkig goed. De gleuf licht groen op het paspoort schuift terug, terwijl de hekjes open klappen. Ik zet mijn eerste stap in niemandsland en wacht even of Annemiek nu wel goedgekeurd gaat worden. (Haar tas was bij de controle niet helemaal oké en werd opzij geschoven voor een extra check) Ja hoor Annemiek mag door.
10:30 uur Nu is het dan echt even tijd voor koffie. (Nou nou, dat mag wat kosten taxfree) Boeken, tijdschriften, een geurtje en toiletbezoek verder gaan we op zoek naar gate F7. Daar vinden we de groep en mogen we na een kort oponthoud instappen. Ik kom te zitten naast een zeer gezellige maar me de oren van het hoofd af kletsende Surinamese dame Helen Ranjana en vriend André . Als belangrijkste tip krijg ik mee om niet over politiek te praten.
12:00 uur. Met een vertraging van een kwartier vertrekken we. Het gaat rap omhoog en met wat slikken zitten we in no-time op de gewenste hoogte. Ik zoek een nieuwe zitplek op, zodat er voor de Surinaamse dame en haar reisgenoot wat meer ruimte is en ik zelf ook wat meer ruimte krijg. Heerlijk even mijn ding doen.
Terwijl ik zit de schrijven krijg ik een glaasje jus, wat nootjes een koptelefoon en een heerlijk warm doekje om je handen even op te frissen. 
13:15 uur We zijn al een uur en 15 minuten onderweg en vliegen met een grondsnelheidvan 800 km/uur verder en verder weg. Buiten is het -53 graden Celsius koud.
13:30 uur We krijgen een maaltijd. Wilt u vis of kip hoor ik de stewardess vragen aan de mensen voor mij. Dit geeft mij mooi even de gelegenheid om daar over na te denken. Ik kies voor de kip en moet zeggen dat het me heerlijk smaakt. (Zie foto) Het toetje is ietsje minder, maar ook prima weg te werken maar vast niet oké voor de lijn.
14:00 uur Ik werk nog een glaasje spa weg en ga eens op zoek naar het toilet. Die blijkt pal achter me te zitten. Een krappe efficiënte ruimte waar je jezelf zelfs even zou kunnen opfrissen. Het doorspoelen maakt me aan het lachen, want het lijkt dan net of iemand het raam van het vliegtuig heeft open gezet. Wat een kabaal ineens. Na  ontdekt te hebben hoe ik weer uit de toiletruimte moet ontsnappen zoek ik mijn plek weer op. 
De volgende uitdaging. 
Ik heb al gezien dat Annemiek een film aan het kijken is en ik weet nog niet eens hoe hier de tv en afstandsbediening werk. Ik heb gelukkig nog alle tijd om dat te ontdekken. Eerst dat apparaat maar eens uit de leuning wurmen. O, met dat knopje indrukken springt het vanzelf uit de leuning. Gelukkig het valt mee ik snap hoe het werkt en krijg nu ook een film op het scherm.
Heerlijk film zitten kijken THe Martian een echte 'Jan' film zouden ze thuis zeggen.
Daarna oogjes dicht, maar dat heeft niet echt gewerkt. 
19:59 uur. We krijgen weer een snack en het is raar maar van zitten en niets doen krijg je toch wel trek. Tussen Nederland en Suriname zit 4 uur tijdsverschil. We vliegen inmiddels regelmatig met een snelheid van boven de 900 km/uur en het blijft erg koud buiten -50graden Celsius. HD ik misschien toch de winterjas mee moeten nemen? Het nog 'maar' 900 km te gaan een uurtje vliegen dus. We zitten 11582 meter hoog.
21:00 uur. Geland. Vanaf nu overstappen op de Surinaamse tijd.
17:00 uur. We stappen uit. Ja Maarten te Raa dit is een bijzondere ervaring qua warmte. In de rij voor de douane. 4 man controleren alle paspoorten, zetten een stempel in je paspoort en een handtekening, vervolgens een stempel en handtekening op het visum. Controleren van het aankomstformulier en dan mag je door. 1 lopende band en maar een paar koffers. Om de paar minuten komen er weer een paar koffers bij. Dit gaat even duren.
19:00 uur. Gaan we op zoek naar het busje. Koffers op de banken en nog wat verder proppen en we zitten er allemaal in. De zon gaat onder en snel ook. Via een zeer hobbelige route en langs honderden boshutjes en absurde villa's komen we aan bij het hotel. Inchecken maar. Opnieuw gaat dit heel rustig.
De kamers zijn echt uitstekend en heerlijk koel.
22:00 uur op weg naar een eettent tussen links rijdende auto's met allerlei soorten muziek komen we aan bij 'Sidewalk Café 't Vat'. Ik begin er aan te wennen. Geduld, geduld, geduld. Na echt meer dan een uur wachten heerlijke kipsate, patat en een heerlijke frisdrank.
24:00 uur we gaan terug naar het hotel en zijn nu ongeveer 23 uur in de benen. Moe lekker slapen. Tot morgen

  • 24 Januari 2016 - 15:00

    Rita:

    Hey Jan een fantastisch en uitgebreid verslag! Je maakt wat mee. En toch je winterjas niet nodig dus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

studiereis

Suriname - Learning Circles & schoolbezoeken - januari 2016

Een prachtige studiereis naar Suriname met leerlingen en leerkrachten.
ICT&E organiseerde al meer dan 80 internationale studiereizen en uitwisselingen. Dat doen we omdat we geleerd hebben dat zo'n reis bijdraagt om los te komen uit vertrouwde kaders en concreet vorm te geven aan een andere kijk op samen leren. Om voor, tijdens en na de reis samen te reflecteren op hoe we in ons onderwijs leerlingen kunnen uitdagen zélf een actieve, verantwoordelijke rol te nemen in hun leren. En om te zien hoe trots we mogen zijn op veel dat er in ons onderwijs gebeurt! Genoeg redenen om voor de 9e keer op studiereis naar Suriname te gaan!

Echt grenzeloos en verdiepend samen leren bereik je door je leerlingen de tools te geven om ook internationaal met elkaar te kunnen samenwerken en leren. Dat daarmee ook je rol als leerkracht verandert ervaar je beter tijdens een studiereis.

Voor veel scholen is de studiereis naar Suriname onderdeel van een zeer inspirerende voorbereiding op de Learning Circles Kinderrechten, samen met hun Surinaamse collega's.
Wie de passie voor leren en ambitie in zich ontwikkelende landen ervaart, wie met eigen ogen ziet wat het voor een klas in Suriname betekent om echt samen te kunnen leren, keert anders op school terug. Tevreden over hoe goed het in Nederland is; gemotiveerd om met de nieuwe collega's in binnen- en buitenland aan de slag te gaan.
Want verdient niet elk kind een docent die wereldwijd leren mogelijk maakt?

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2016

Freday. Surinam mi lobi yu… Annemiek

29 Januari 2016

vrijdag Suriname. Jan

29 Januari 2016

Donderdag Annemiek

28 Januari 2016

donderdag Suriname Jan

28 Januari 2016

Woensdag Annemiek

Actief sinds 21 Jan. 2016
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 5272

Voorgaande reizen:

23 Januari 2016 - 31 December 2016

studiereis

Landen bezocht: