Lazy Sunday Annemiek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van VechtdalCollegeSuriname - WaarBenJij.nu Lazy Sunday Annemiek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van VechtdalCollegeSuriname - WaarBenJij.nu

Lazy Sunday Annemiek

Door: Annemiek

25 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

Misschien toch een jetlag onder de leden. Gister tijdens het eten kon ik mijn ogen amper open houden en om vijf uur s ochtends Surinaamse tijd ben ik klaar wakker. Nog geprobeerd even te slapen maar mijn slaap is op. Mijn dag kon, ondanks de vroegte niet beter beginnen, een heerlijk FaceTime gesprek met het thuisfront. Vandaag gaan we dan echt aan het werk dat mag ook wel want het begon al aardig op een luxe zonvakantie te lijken hier.

Gisteren hebben we een heel rustig dagje gehad. Het was behoorlijk warm dus al snel de verkoeling van het zwembad opgezocht. Net voor de middag zijn we te voet richting Fort Zeelandia vertrokken. Daar hebben we een uur mogen luisteren naar de verhalen die zich hebben afgespeeld in dit voormalig Nederlands Fort. Toch echt confronterend om als blanke Nederlander het verhaal van de slavernij en landveroveringen aan te horen van een Surinaamse gids.

Na het Fort lans de Waterkant gewandeld, een echte hangplek voor oudere Surinaamse mannen. Onder het genot van een Djogo (een 'flesje' bier) en ritmische muziek komen ze daar de zondag door. Het was rustig op straat waarschijnlijk vanwege de feestelijke activiteiten in de grote houten kerk (St. Petrus Kathedraal). De komst van de nieuwe bisschop trok daar behoorlijk wat mensen.

Eenmaal thuis hebben we de rest van de dag vooral rustig aan gedaan om tegen 19:00 een hapje te eten bij Chi Min, een Chinees restaurant. Heerlijk was het, en toch echt een wereld van verschil vergeleken met 'onze' chinezen. De avond hebben we afgesloten bij het zwembad samen met de vele vleermuizen.

Nu moet ik nu haast maken om me klaar te maken voor de werkdag. De instructies waren duidelijk: Geen blote schouders, lange(re) broek en dichte schoenen...

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

studiereis

Suriname - Learning Circles & schoolbezoeken - januari 2016

Een prachtige studiereis naar Suriname met leerlingen en leerkrachten.
ICT&E organiseerde al meer dan 80 internationale studiereizen en uitwisselingen. Dat doen we omdat we geleerd hebben dat zo'n reis bijdraagt om los te komen uit vertrouwde kaders en concreet vorm te geven aan een andere kijk op samen leren. Om voor, tijdens en na de reis samen te reflecteren op hoe we in ons onderwijs leerlingen kunnen uitdagen zélf een actieve, verantwoordelijke rol te nemen in hun leren. En om te zien hoe trots we mogen zijn op veel dat er in ons onderwijs gebeurt! Genoeg redenen om voor de 9e keer op studiereis naar Suriname te gaan!

Echt grenzeloos en verdiepend samen leren bereik je door je leerlingen de tools te geven om ook internationaal met elkaar te kunnen samenwerken en leren. Dat daarmee ook je rol als leerkracht verandert ervaar je beter tijdens een studiereis.

Voor veel scholen is de studiereis naar Suriname onderdeel van een zeer inspirerende voorbereiding op de Learning Circles Kinderrechten, samen met hun Surinaamse collega's.
Wie de passie voor leren en ambitie in zich ontwikkelende landen ervaart, wie met eigen ogen ziet wat het voor een klas in Suriname betekent om echt samen te kunnen leren, keert anders op school terug. Tevreden over hoe goed het in Nederland is; gemotiveerd om met de nieuwe collega's in binnen- en buitenland aan de slag te gaan.
Want verdient niet elk kind een docent die wereldwijd leren mogelijk maakt?