maandag Suriname Jan - Reisverslag uit Combe, Verenigd Koninkrijk van VechtdalCollegeSuriname - WaarBenJij.nu maandag Suriname Jan - Reisverslag uit Combe, Verenigd Koninkrijk van VechtdalCollegeSuriname - WaarBenJij.nu

maandag Suriname Jan

25 Januari 2016 | Verenigd Koninkrijk, Combe

Vroeg op. Ik ben al om 6 uur wakker, terwijl de wekker pas om half zeven af gaat. De whats-app bekijken, onder de douche en aankleden.
Beneden zit de mensen van de Voorsprong al aan het ontbijt. Goed eten denk ik want de lunch is nog even afwachten. Ik neem een heerlijk omlet, wat yoghurt, fruit, koffie en een sapje 'kers'
De vogels vliegen weer onder de overkapping door en een voor een schuift iedereen aan totdat de groep weer compleet is.
07:20 uur gaan we lopend naar de Richenel Sloote School (PO). ‌Samen met allemaal kinderen in een groen geruit shirt lopen we het schoolplein op. We worden hartelijk ontvangen en mogen de opening meemaken van de dag. De vlag word gehesen, terwijl alle kinderen het Surinaams Volkslied zingen. Dan wordt er gebeden. Het onze vader en het wees gegroet Maria.
In het daarop volgend toneel stukje beelden de leerlingen in vijf minuten de geschiedenis van Suriname uit in bijpassende kleren. Dit moet je een keer meemaken en hoe zou dit zijn als we dit gingen doen met onze leerling schiet me door het hoofd.
We hebben met de groep een frontaal klassikaal gesprek met de leerlingen van groep 6. De klas die ook mee gaat doen met de Learning Circles. Dat komt bij mij wat vreemd over. Wij zijn zo gewend om even bij een groepje aan te schuiven. Maar dat is hier anders.
Er volgt een rondleiding door de school. Het beeld wat ik via internet had gekregen moet ik ernstig bijstellen. Dit is een goed georganiseerde school, en geen ramen in de lokalen is noodzakelijk als je niet beschikt over airco. Nu waait er af en toe een verkoelend bries door het lokaal. Activerende didactiek schuiven we maar even naar de achtergrond, er wordt hier stevig voor de klas gestaan en de leerlingen maken keurig wat hen is opgedragen.
Een tik op de vinger mag niet meer en is ook vanuit het departement onderwijs verboden.
Na een snack mogen we nog even terug om met leerlingen praten. De mooiste vraag was voor mij: zou u ons adviseren om in Nederland te studeren.
Het is gewoon jammer hoe snel de tijd kan gaan.
10:15 uur stappen we in een busje dat ons naar de volgende school brengt. George Asin (MULO).
Bij het uitstappen worden we opgewacht door een kleurig geklede stoet leerlingen. Een voor een worden we naar onze plek op het schoolplein gebracht. We zitten temidden van alle leerlingen van deze school.
Het volkslied word opnieuw gezongen, maar nu door een meisje. Ondanks de hitte, krijg ik kippenvel. Prachtig. Er wordt nog een lied gezongen en opnieuw een toneel/dans uitvoering over de geschiedenis van Suriname. Af en toe barst het hele schoolplein in lachen uit als er door de mannelijke danser een gekke sprong gemaakt wordt.
Het ontvangst is overweldigend. Weer een snack, zeg maar gerust een complete maaltijd, als ik dit bij het ontbijt geweten had, dan had ik het wat rustiger aan gedaan. Daarna is het tijd voor een bezoekje aan een klas. Annemiek en ik gaan naar de klas waar ook de dansgroep uit voortkwam. De klas heeft wiskunde, op dat moment, maar dat mag allemaal aan de kant geschoven worden. Hallo klas, Hallo Meneer. Hallo, Hallo, Hallo!!! ...... Dat zeg je kennelijk niet tegen docenten. De klas moet mij opnieuw begroeten met 'goede morgen Meneer'. Nadat dit is gebeurd hebben we een heerlijk gesprek met elkaar over wat er allemaal voor verschillen zijn.
In Suriname denken ze dat je in Nederland pas om 9 uur naar school hoeft te gaan. Annemiek en ik moeten het Nederlands Volkslied zingen van de klas en dat doet Annemiek veel beter dan ik. (Schaam je Jan)
Ook hier vliegt de tijd voorbij en met een Bokkepoot (dit is een flinke bloem) in de hand nemen we afscheid van de school, die nu ook uit is. Vrijwel gelijk met de leerlingen vertrekken alle docenten (op deze school allemaal vrouwen).
Wat in een gesprek naar voren kwam was dat deze Mulo de directrice bepaald wie er op school mag komen en als je geen goede gedrag cijfers heb laat ze je niet toe.

Met de Bus hobbelen we terug naar het hotel. Snel de kleren uit die aan mijn huid vastgeplakt lijken te zitten en verkoeling zoeken in het zwembad. Gelukkig staat er vandaag een flinke bries en als je daar maar in staat is het goed uit te houden.
Vanavond weer lekker uit eten in restaurant ZUS en ZO. Maarten schijnt daar gewerkt te hebben.
Mensen wat een belevenis, wat een ervaringen. Tot Morgen.

• 25 Januari 2016 - 20:25

Anke:

Hoi Jan en Annemiek, wat leuk om te lezen wat jullie meemaken. Geniet ervan en Jan, wat neem je hiervan naar onze school? Elke morgen een dansje?

• 25 Januari 2016 - 21:13

Freek Jonkman:

Annemiek, waarom moet je helemaal naar Suriname om je zangkunst te tonen?

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Combe

studiereis

Suriname - Learning Circles & schoolbezoeken - januari 2016

Een prachtige studiereis naar Suriname met leerlingen en leerkrachten.
ICT&E organiseerde al meer dan 80 internationale studiereizen en uitwisselingen. Dat doen we omdat we geleerd hebben dat zo'n reis bijdraagt om los te komen uit vertrouwde kaders en concreet vorm te geven aan een andere kijk op samen leren. Om voor, tijdens en na de reis samen te reflecteren op hoe we in ons onderwijs leerlingen kunnen uitdagen zélf een actieve, verantwoordelijke rol te nemen in hun leren. En om te zien hoe trots we mogen zijn op veel dat er in ons onderwijs gebeurt! Genoeg redenen om voor de 9e keer op studiereis naar Suriname te gaan!

Echt grenzeloos en verdiepend samen leren bereik je door je leerlingen de tools te geven om ook internationaal met elkaar te kunnen samenwerken en leren. Dat daarmee ook je rol als leerkracht verandert ervaar je beter tijdens een studiereis.

Voor veel scholen is de studiereis naar Suriname onderdeel van een zeer inspirerende voorbereiding op de Learning Circles Kinderrechten, samen met hun Surinaamse collega's.
Wie de passie voor leren en ambitie in zich ontwikkelende landen ervaart, wie met eigen ogen ziet wat het voor een klas in Suriname betekent om echt samen te kunnen leren, keert anders op school terug. Tevreden over hoe goed het in Nederland is; gemotiveerd om met de nieuwe collega's in binnen- en buitenland aan de slag te gaan.
Want verdient niet elk kind een docent die wereldwijd leren mogelijk maakt?