Maandag Annemiek - Reisverslag uit Combe, Angola van VechtdalCollegeSuriname - WaarBenJij.nu Maandag Annemiek - Reisverslag uit Combe, Angola van VechtdalCollegeSuriname - WaarBenJij.nu

Maandag Annemiek

Door: Annemiek

27 Januari 2016 | Angola, Combe

Inmiddels is het dinsdagavond 22 uur Surinaamse tijd. Ik was er nog niet aan toe te komen wat op papier te zetten. Ik heb de afgelopen twee dagen dingen meegemaakt die ik hoop nooit te vergeten. Vandaar dat ook ik toch nog even in de pen kruip om de ervaringen vanuit mijn ogen te beschrijven.

Maandag begon onze werkweek dan echt. Zondag konden we heerlijk bijkomen en na een goede nacht zat ik maandag tegen 7uur aan het ontbijt. We zouden te voet naar de basisschool de Richenel Sloote gaan. Deze school gaat ook in de learning cirkles meedoen. De learning cirkles is een project van twaalf weken waarbij verschillende leerlingen uit verschillende landen met elkaar in 'gesprek' gaan over kinderrechten. Inmiddels doen er al 100 scholen over de hele wereld mee aan deze learning cirkles. Deze scholen worden verdeeld over verschillende projectgroepjes.

De week kon niet beter beginnen. We waren op tijd en konden daardoor nog mooi de dagopening kunnen meemaken. Terwijl de vlag wordt gehesen, zingen alle leerlingen uit volle borst het Surinaamse volkslied. Een aantal kinderen hadden hun traditionele kleiding aan en vertelden daarbij over de geschiedenis van Suriname. Prachtig hoe ze dit vol trots weten te doen. Wat had ik graag gewild dat leerlingen uit Nederland die live konden meemaken. Na het ochtendritueel mogen we in alle klassen rondkijken en meteen voelt het alsof ik weer terug ben in mijn stageklas tien jaar geleden. Gelukkig zijn er wel een aantal zaken veranderd, de leerlingen hebben nu Surinaamse geschiedenisboeken die vertellen over de Surinaamse geschiedenis en niet over de Nederlandse. Een aantal methodes hebben inmiddels gekleurde plaatjes en zijn wat meer up to date. Jammer genoeg werken ze nog wel met dezelfde gedateerde taalmethode ;).

Geweldig te zien hoe gasten ontvangen worden, we hebben heerlijke hapjes en drankjes gekregen en konden daarna met de bus door naar de volgende school. De tweede bestemming was de MULO school George Asin. MULO staat voor meer uitgebreid onderwijs, alle leerlingen gaan na groep acht naar de MULO. Na de MULO kiezen ze een middelbare school. Wat een fantastisch geweldig ontvangst hebben we op deze school gekregen. Buiten stonden tien leerlingen in prachtige kleding die ons een voor een bij de hand namen en meenamen het schoolterrein op. Op het schoolterrein zaten alle andere leerlingen (in uniform) al op ons te wachten. Het feest kon beginnen, een prachtige jonge dame zong het volkslied voor ons. Daarna werden er verschillende traditionele dansen opgevoerd. Steeds dacht ik… Hoe leg k andere mensen toch uit wat we nu te zien krijgen. Leerlingen die vol overgave en zonder enige gêne hun stuk op voeren. Wauw…
Na dit welkom kwam het eten weer op tafel, volledige maaltijden werden ons voorgeschoteld. Wat een gastvrijheid!
Jan en ik hebben na de lunch een klas bezocht. Een mooi gesprek over de verschillend tussen het Nederlands onderwijs en het Surinaamse. Dat wij tot half vier les hebben kunnen ze maar moeilijk voorstellen. Ook vonden ze het heel bijzonder dat wij en onze leerlingen maar amper het Nederlandse volkslied kunnen zingen. Tegen 13 uur gaan hier de scholen uit en dat mochten we ook meemaken. Het afscheid hier was ook weer prachtig. We kregen allemaal een prachtige bloem mee, de bokkepoot. Na dit ontvangst werden we weer naar huis gebracht. Het was erg warm, de zon scheen volop dus er zat niets anders op dan verkoeling te zoeken bij het zwembad van ons hotel Eco Resort (ik zou een kijkje nemen op de site;))
Een hele fijne eerste dag… wat een indrukken! We hebben heerlijk gegeten bij het restaurant Zus en Zo. Geweldig plekje, en wat leuk te zien omdat collega Maarten te Raa hier gewerkt heeft tijdens zijn verblijf hier een aantal jaar terug.

Verslag uit: Angola, Combe

studiereis

Suriname - Learning Circles & schoolbezoeken - januari 2016

Een prachtige studiereis naar Suriname met leerlingen en leerkrachten.
ICT&E organiseerde al meer dan 80 internationale studiereizen en uitwisselingen. Dat doen we omdat we geleerd hebben dat zo'n reis bijdraagt om los te komen uit vertrouwde kaders en concreet vorm te geven aan een andere kijk op samen leren. Om voor, tijdens en na de reis samen te reflecteren op hoe we in ons onderwijs leerlingen kunnen uitdagen zélf een actieve, verantwoordelijke rol te nemen in hun leren. En om te zien hoe trots we mogen zijn op veel dat er in ons onderwijs gebeurt! Genoeg redenen om voor de 9e keer op studiereis naar Suriname te gaan!

Echt grenzeloos en verdiepend samen leren bereik je door je leerlingen de tools te geven om ook internationaal met elkaar te kunnen samenwerken en leren. Dat daarmee ook je rol als leerkracht verandert ervaar je beter tijdens een studiereis.

Voor veel scholen is de studiereis naar Suriname onderdeel van een zeer inspirerende voorbereiding op de Learning Circles Kinderrechten, samen met hun Surinaamse collega's.
Wie de passie voor leren en ambitie in zich ontwikkelende landen ervaart, wie met eigen ogen ziet wat het voor een klas in Suriname betekent om echt samen te kunnen leren, keert anders op school terug. Tevreden over hoe goed het in Nederland is; gemotiveerd om met de nieuwe collega's in binnen- en buitenland aan de slag te gaan.
Want verdient niet elk kind een docent die wereldwijd leren mogelijk maakt?