Woensdag Annemiek - Reisverslag uit Combe, Angola van VechtdalCollegeSuriname - WaarBenJij.nu Woensdag Annemiek - Reisverslag uit Combe, Angola van VechtdalCollegeSuriname - WaarBenJij.nu

Woensdag Annemiek

Door: Annemiek

28 Januari 2016 | Angola, Combe

Dag drie al weer van onze werkweek hier in Suriname. Het gaat hard. Vandaag geen scholen bezoeken maar een trainingsdag samen met de Surinaamse collega's. Leuk dat ik in het groepje samenwerk met een docent van de Nassy Brouwer school, een school waar een van mijn vriendinnen in onze stage periode had stage gelopen. Er was meteen herkenning tot in details.
Het was vooral de bedoeling om allemaal aangemeld te raken bij de site zodat we met alle leerlingen kunnen communiceren. Pfff nou zeg, wat een moeizame start. Sommige leken hun laptop voor het eerst in de handen te hebben. Vorige jaar de start met de nieuwe iPads was minder moeizaam. De docenten zijn eigenwijs en slordig met de wachtwoorden en gegevens met als gevolg dat bijna niemand zich kon inloggen op de samenwerkingssite.

Eenmaal iedereen gereed, begonnen we met het onderdeel filosoferen met kinderen. In groepjes gingen we praten over een aantal onderwerpen. In groepjes, zodat de docenten konden ervaren dat dit een leuke werkvorm is.
Zo begon ons gesprek over werkvormen, het woord kenden ze eigenlijk niet eens. Lesgeven betekent, les opdreunen, dingen op het bord schrijven, leerlingen schrijven het over, docent zit voor in de klas en de leerlingen maken de opdracht. Toch merkte ik wel dat docenten heel erg open staan voor vernieuwingen. De docenten uit mijn groepje wilden deze vorm zeker eens gaan proberen. Ze hebben mij enorm veel vragen gesteld over welke manieren van les ik aanbied. Erg leuk om daar met ze over te praten.

Na het ochtendprogramma kwamen de mensen van kinderrechten langs. Geen van de docenten wist van hun bestaan. Ook zij zitten, hoe kan het ook anders, vast aan keuzes die het ministerie maakt. In dit geval het ministerie van sociale zaken en volksvesting. De presentator was bloednerveus en eigenlijk een soort van muurbloempje. Wel fijn dat er nu organisaties zijn die zich in zetten om bijvoorbeeld het kinderrechtbedrijf' te steunen. Af en toe was het vandaag een kippenhop vol Surinaamse juffen. Wat een leuk sfeertje maken zij allemaal zeg! Het was een leuke en leerzame dag! Morgen zijn we een dagje vrij en gaan we naar de plantages om daar weer meer over de geschiedenis van de plantages te horen. We gaan per boot en hopen onderweg nog dolfijntjes regen te komen. ik zal jullie daar morgen weer van op de hoogte brengen. Voor nu... Slapen...
Wel berusten allen!

Verslag uit: Angola, Combe

studiereis

Suriname - Learning Circles & schoolbezoeken - januari 2016

Een prachtige studiereis naar Suriname met leerlingen en leerkrachten.
ICT&E organiseerde al meer dan 80 internationale studiereizen en uitwisselingen. Dat doen we omdat we geleerd hebben dat zo'n reis bijdraagt om los te komen uit vertrouwde kaders en concreet vorm te geven aan een andere kijk op samen leren. Om voor, tijdens en na de reis samen te reflecteren op hoe we in ons onderwijs leerlingen kunnen uitdagen zélf een actieve, verantwoordelijke rol te nemen in hun leren. En om te zien hoe trots we mogen zijn op veel dat er in ons onderwijs gebeurt! Genoeg redenen om voor de 9e keer op studiereis naar Suriname te gaan!

Echt grenzeloos en verdiepend samen leren bereik je door je leerlingen de tools te geven om ook internationaal met elkaar te kunnen samenwerken en leren. Dat daarmee ook je rol als leerkracht verandert ervaar je beter tijdens een studiereis.

Voor veel scholen is de studiereis naar Suriname onderdeel van een zeer inspirerende voorbereiding op de Learning Circles Kinderrechten, samen met hun Surinaamse collega's.
Wie de passie voor leren en ambitie in zich ontwikkelende landen ervaart, wie met eigen ogen ziet wat het voor een klas in Suriname betekent om echt samen te kunnen leren, keert anders op school terug. Tevreden over hoe goed het in Nederland is; gemotiveerd om met de nieuwe collega's in binnen- en buitenland aan de slag te gaan.
Want verdient niet elk kind een docent die wereldwijd leren mogelijk maakt?