donderdag Suriname Jan - Reisverslag uit Combe, Verenigd Koninkrijk van VechtdalCollegeSuriname - WaarBenJij.nu donderdag Suriname Jan - Reisverslag uit Combe, Verenigd Koninkrijk van VechtdalCollegeSuriname - WaarBenJij.nu

donderdag Suriname Jan

28 Januari 2016 | Verenigd Koninkrijk, Combe

De hele groep is zonder mij vertrokken. Uiteindelijk durfde ik het ook niet aan en achteraf gezien kan ik stellen dat dit een verstandig besluit was. Ook het ontbijt heb ik er niet in gehouden. Terug op bed en op advies van de kenners wat cola gedronken. Het is nu
11:30
en ik ben naar het zwembad gegaan. Ik voel me gelukkig nu een stuk beter.
Het is een bewolkte en winderige maar opnieuw een warme dag. Toch wen je steeds meer aan de warmte. Ook de airco heb ik niet meer zo koud Staan als in het begin. Je weet nu beter wat je te wachten staat als je een ruimte met airco uitloopt. Ook het eeuwige gezoem, gebrom van de airco is niet langer meer storend bij het inslapen.
Suriname, mensen wat een land en wat een tegenstellingen. Ze zetten een bureau op voor kinderrechten ondertekenen het verdrag inzake de rechten van het kind. Doen onderzoek en vervolgens kun je als bureau eigenlijk niets. Dit is het zoveelste bureau van het ministerie van sociale zaken, dat ergens een gebouw heeft in de stad waar mensen werken, en die vervolgens niets lijken te kunnen doen. Echt het is onverstelbaarop hoeveel gebouwen je ziet staan met bureau van ...... Op de gevel. Bedenk iets en waarschijnlijk hebben ze het hier in Suriname.
Gisteren gehoord dat er hier bij de mensen thuis heel veel Engels gesproken wordt. Ook op de tv heb je nauwelijks Nederlandse kanalen. Een van de collega's van gisteren vertelde ook, dat als je haar kinderen zou horen spreken, je zou denken dat ze een Amerikaanse is. Nederlands is echt de taal waarin onderwezen wordt en Engels is de taal van de sociale media om het maar zo te zeggen.
In Suriname is er ook wel een discussie gaande of ze moeten overstappen op een ander taal maar ook hier gaat het dan om welke taal. Frans? Spaans? Engels? Papiaments? Of toch maar bij het Nederlands blijven. Het zou mij niet verbazen als het een keertje Engels gaat worden.
Het verkeer links is voor ons echt wel even oppassen. Ze rijden hier echt zoals het uitkomt en bij het oversteken van een straat is het heerlijk als iemand even voor je stopt, maar blijf opletten, want een tegenligger stopt even makkelijk niet.
Vanmiddag al weer een stuk beter te pas. Ben een tijdje bij het zwembad gaan liggen, konden ze de kamer schoon maken. Cola heeft echt geholpen. Ook nog even drinken gekocht voor morgen en 'tuc' koekjes. Daarna nog een blokje om, geweldig een garage in de openlucht, autoverkoopplaats, nog een school, Intertoys, petshop, het is er allemaal en dan weer anders. Net op het moment dat je denkt dat in dat bouwval toch niemand meer kan wonen, schuift het doek voor het raam weg en kijk ik in de ogen van een nieuwschierig kinderkoppie, dat zich waarschijnlijk afvraag wat deze blanke 'Kaas' in haar woonwijkje doet.
Een voorbijganger praat tegen een hond; 'hé doggy what are you doing on the street'
Een man op een stoel spreek me aan, ik loop weer verder en geniet van deze smeltkroes van tegenstellingen en mooie mensen.
Ben benieuwd naar de ervaringen van de groep, maar kan morgen, denk ik, weer mooi mee.
Tot morgen.

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Combe

studiereis

Suriname - Learning Circles & schoolbezoeken - januari 2016

Een prachtige studiereis naar Suriname met leerlingen en leerkrachten.
ICT&E organiseerde al meer dan 80 internationale studiereizen en uitwisselingen. Dat doen we omdat we geleerd hebben dat zo'n reis bijdraagt om los te komen uit vertrouwde kaders en concreet vorm te geven aan een andere kijk op samen leren. Om voor, tijdens en na de reis samen te reflecteren op hoe we in ons onderwijs leerlingen kunnen uitdagen zélf een actieve, verantwoordelijke rol te nemen in hun leren. En om te zien hoe trots we mogen zijn op veel dat er in ons onderwijs gebeurt! Genoeg redenen om voor de 9e keer op studiereis naar Suriname te gaan!

Echt grenzeloos en verdiepend samen leren bereik je door je leerlingen de tools te geven om ook internationaal met elkaar te kunnen samenwerken en leren. Dat daarmee ook je rol als leerkracht verandert ervaar je beter tijdens een studiereis.

Voor veel scholen is de studiereis naar Suriname onderdeel van een zeer inspirerende voorbereiding op de Learning Circles Kinderrechten, samen met hun Surinaamse collega's.
Wie de passie voor leren en ambitie in zich ontwikkelende landen ervaart, wie met eigen ogen ziet wat het voor een klas in Suriname betekent om echt samen te kunnen leren, keert anders op school terug. Tevreden over hoe goed het in Nederland is; gemotiveerd om met de nieuwe collega's in binnen- en buitenland aan de slag te gaan.
Want verdient niet elk kind een docent die wereldwijd leren mogelijk maakt?